Just acabat de cloure, el Programa “Informàtica i Comunicacions, professions de futur” està recollint ja els primers fruits amb un increment del 33% en les preinscripcions als Cicles Formatius Superiors d'Informàtica i Comunicacions de l'Institut Milà i Fontanals i la incorporació als centres de primària d'algunes de les eines de robòtica i programació divulgades a través dels diferents tallers. Aquests eren, precisament, alguns dels objectius de la iniciativa, que té com a finalitat última fomentar les TIC com a sortida professional.
El sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació creix exponencialment i presenta uns elevats índex d'inserció laboral però, paradoxalment, a Igualada i comarca, i malgrat tenir estudis i empreses especialitzades, no registra gaire adeptes. Per aquest motiu, des del Departament de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament d'Igualada i l'associació TIC Anoia han impulsat conjuntament un programa per promoure la formació en aquest àmbit. S'ha adreçat principalment a joves, pares i professorat de centres de primària per tal de despertar-los l'interès en la matèria i les ganes d'endinsar-s'hi més a fons.
Concretament, s'han dut a terme tres grans blocs d'activitats, totes elles gratuïtes. El programa va arrencar a l'abril amb una sessió informativa sobre els diferents estudis TIC que existeixen i les seves sortides laborals, una visió de 360 graus per resoldre dubtes. El segon bloc es va centrar en la robòtica i la programació i es va encetar a mitjans de maig amb un seminari que va anar seguit de tres tallers setmanals per aprendre les eines de l'Scratch, les plaques Arduino i el Lego WeDo® i Mindstorms®. Finalment, el passat dissabte 14 de juny es va impartir un taller d'iniciació a la programació de webapps a través del qual els participants van crear aplicacions web per al mòbil a mode de targetes de presentació personal.
Els organitzadors fan un balanç molt positiu del transcurs del programa, que ha registrat al voltant de 150 participants i molt bones valoracions, segons apunten les enquestes de satisfacció i les converses informals mantingudes amb els assistents. A tall d'exemple, els tallers de robòtica han estat seguits per 16 escoles que ja han començat a adquirir material per desenvolupar-los a l'aula i, fins i tot, a impartir algunes sessions amb els seus alumnes o bé a projectar-les en vistes al proper curs 2014/15. Per això, l'Ajuntament d'Igualada i TIC Anoia es plantegen la continuïtat del programa amb noves accions que s'anunciaran més endavant.