Igualada, 28 de maig de 2011.- Molt abans que Facebook fos un fenomen a casa nostra, una xarxa social ja havia quallat entre els universitaris catalans i espanyols. Es tracta de patatabrava.com, que té més de 350.000 usuaris registrats a tot l'estat espanyol. L'igualadí David Tardà i Andreu Caritg , socis de l'empresa, han presentat aquest projecte en el Cafè Digital que la comissió TIC de la Unió Empresarial de l'Anoia, TICAnoia, ha realitzat avui a la seu de la UEA. Una vintena de persones han assistit a la trobada que, com acostuma a ser habitual, ha estat molt participativa.
Tardà i Caritg han explicat que patatabrava.com va néixer el 2002 al bar de la facultat de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona... però que avui, nou anys més tard, s'ha convertit en “el referent social dins de l'àmbit universitari”, assegura Caritg, soci fundador. La idea inicial era crear un espai de contacte entre els diferents companys de classe: “Vàrem escollir aquest nom perquè a la taula hi teníem un plat de patates braves”, explica Caritg.
Avui en dia, però, patabrava.com permet als usuaris que es posin en contacte amb companys de classe, facultat o universitat; intercanviar tot allò que desitgin; compartir apunts de les diferents assignatures; o llegir les opinions d'altres universitaris abans de matricular-se en una assignatura o una altra, entre d'altres. Tot aquest contingut està elaborat pels diferents usuaris, formant d'aquesta manera un gran xarxa social entre universitaris. Aquests, però, no són els únics usuaris: “Hi ha alguns professors que es creen perfils per donar-se bones puntuacions”, asseguren els dos socis.
La competència de Facebook
El 2008, diversos factors van obligar als tres socis a replantejar-se el model de negoci. Un d'aquests factors va ser la popularització de Facebook com a gran xarxa social, que va restar alguns usuaris a patatabrava.com. Tot i la seva irrupció, però, molts usuaris segueixen fidels a patatabrava.com i molts d'ells hi continuen accedint un cop acabats els estudis.
Cap dels tres socis ha estudiat empresarials i tampoc han gaudit de finançament inicial. Tot i això, van apostar per altres vies per obtenir recursos i superar els primers moments complicats. Així, i després d'una experiència fallida, van veure com les festes universitàries eren un gran reclam, van apostar per la segmentació de la publicitat i van crear una botiga virtual on els usuaris poden trobar, entre d'altres, productes d'Apple al 10%.
El creixement de la xarxa social s'ha mantingut en aquests darrers anys i els socis es plantegen noves estratègies. Tan Tardà com Caritg valoren la possibilitat d'internacionalitzar l'experiència, tot i que reconeixen que encara no s'ho han estudiat amb deteniment. El que sí tenen clar és que volen expandir la xarxa cap a d'altres sectors, com per exemple, els estudiants de batxillerat que tot just aquest mes han fet les proves de la Selectivitat.
Els Cafès Digitals són trobades mensuals organitzades per TICAnoia amb la voluntat d'explicar i donar a conèixer temes i casos relacionats amb la innovació i els sistemes d'informació que puguin ser d'interès. Per més informació, es pot accedir al web de TICAnoia, http://www.ticanoia.cat/